... hamulcowy. Padło zdziwienie, ale po chwili zastanowienia wszyscy się zgodzili z nauczycielem.
A co z akumulatorem????
Parafrazując tę ciekawą sytuację,
mógłbym powiedzieć, że po układzie hamulcowym drugim najważniejszym
elementem jest akumulator. Bezdyskusyjny jest fakt, że bez akumulatora
nie uruchomimy samochodu. Bezdyskusyjne jest jeszcze jeden fakt - o
akumulatorze przypominamy sobie wtedy, kiedy zaczynamy mieć problem z
uruchomieniem silnika szczególnie w okresie jesienno-zimowym.
Kilka słów o akumulatorze
Akumulator (bateria) to magazyn energii.
W momencie uruchamiania silnika pobierany jest prąd od 200A wzwyż.
Podczas postoju akumulator jest źródłem zasilania układów sterujących,
świateł. Pobór prądu w czasie postoju nie powinien być wyższy niż 100mA
(0,1A). Wyższy pobór prądu może wskazywać na zwarcie w instalacji
elektrycznej (o tym jak znaleźć taką usterkę napiszę w innym artykule).
Sprawność akumulatora - od czego zależyO sprawności akumulatora może decydować wiele czynników. Wymienię kilka z nich:
- temperatura,
- czystość połączeń akumulatora z instalacją samochodu,
- sprawny układ ładowania (alternator),
- rezystancja wewnętrzna akumulatora.
W tym artykule omówię dokładniej wpływ temperatury na sprawność akumulatora.
Temperatura
Nie bez powodu w zimie akumulator
częściej daje o sobie znać. Powodem tego zależność gęstości elektrolitu
od temperatury. Akumulator zmniejsza swoją pojemność wraz ze spadkiem
temperatury. Tabele gęstości elektrolitu podają wartości nominalne przy
temperaturze 25 st. C. W przypadku temperatury 0 st. C sprawność
akumulatora jest już o 20% niższa. Gęstość elektrolitu zmienia się o
0,01 [g/cm3] przy zmianie temperatury o 15 °C. Zmiana temperatury o 1°C
to zmiana gęstości elektrolitu o 0,00066 [g/cm3] (wydaje się, że jest to
bardzo mała liczba, ale w przypadku ujemnych temperatur np. -10°C ma to
wielkie znaczenie.
Spójrzmy ma przykład:
Pomiar gęstości elektrolitu w
temperaturze -5 °C. Zmierzona gęstość wyniosła 1,2 [g/cm3]. Aby
przeliczyć tę gęstość na gęstość w umownej temperaturze 25 °C.
Obliczamy: 0,00066 [g/cm3] x 30°C (-5+25=30) = 0,02[g/cm3] i dalej
1,2[g/cm3]-0,02[g/cm3] = 1,18[g/cm3].
Na podstawie tabeli możemy teraz ocenić
stan akumulatora. Teraz widzimy, że pomiędzy 1,2[g/cm3] a 1,18[g/cm3]
jest istotna różnica. Do pomiaru gęstości elektrolitu służy aerometr.
Teraz z tabeli gęstości elektrolitu odczytujemy wartości.
Gęstość elektrolitu [g/cm3] |
Diagnoza co do stanu naładowania akumulatora |
1,285 ... 1,3 |
Zbyt duża gęstość elektrolitu. Należy ją obniżyć w ten sposób, że usuwamy część elektrolitu zastępując go wodą destylowaną. |
1,28 |
Pełny stopień naładowania akumulatora |
1,2 ... 1,24 |
Należy doładować akumulator |
1,15 ... 1,2 |
Akumulator wymaga natychmiastowego naładowania |
poniżej 1,15 |
Akumulator może ulec zasiarczeniu, czyli trwałemu uszkodzeniu |
1,1 |
Zupełnie rozładowany (uszkodzony) |
UWAGA!!!
Minimalna gęstość elektrolitu, czyli stan, poniżej, którego akumulator nie powinien być rozładowywany, to 1,15 g/cm3.
Jak dokonywać pomiaru gęstości
Zakupując przyrząd do pomiaru gęstości
elektrolitu otwieramy korki poszczególnych cel. Wkładamy do otwartej
celi końcówkę zasysającą elektrolit z jednoczesnym ściśnięciem "pompki".
Puszczamy tzw.' gruszkę. Elektrolit wypełnia szklaną rurkę. Na skali
pływaka(poziom zanurzenia) możemy wtedy odczytać gęstość elektrolitu.
Jeżeli pomiary w poszczególnych celach będą porównywalne i oscylują w
okolicy 1,25-1,28 g/cm3 nie powinniśmy się obawiać o akumulator. Jeżeli
mierząc gęstość w temp. powyżej 20 st. C gęstość w celach będzie niższa
niż 1,24g/cm3 należy szczególnie przyglądnąć się sprawności alternatora.
Jeżeli gęstość elektrolitu w
poszczególnych celach jest różna, należy pomyśleć o regeneracji
akumulatora. Regeneracja to zespół czynności pozwalający odzyskać 100%
sprawność akumulatora.
Jak szanować akumulator - czyli co zrobić, aby służył dłużej?
- utrzymuj akumulator w czystości –
jeżeli na obudowie znajduje się z jakichś powodów elektrolit, wytrzyj
obudowę do sucha (również podstawa pod akumulator powinna być czysta)
- klemy kabli i bolce muszą również być czyste – zaśniedziałe klemy mogę powodować przegrzewanie się instalacji elektrycznej,
- uważaj, gdy masz problemy z uruchomieniem samochodu – jeżeli podejmiesz dwie nieskuteczne próby uruchomienia, odczekaj 2-3 minuty, a później spróbuj ponownie,
- rozładowany akumulator, jak najszybciej naładuj,
- uważaj na alarm, jeżeli twój akumulator jest już słaby,
- pamiętaj o zgaszeniu wszystkich odbiorników prądu (lampki, radio, światła, czy urządzenia podłączone do gniazda zapalniczki)
- klemy kabli i bolce muszą również być czyste – zaśniedziałe klemy mogę powodować przegrzewanie się instalacji elektrycznej,
- uważaj, gdy masz problemy z uruchomieniem samochodu – jeżeli podejmiesz dwie nieskuteczne próby uruchomienia, odczekaj 2-3 minuty, a później spróbuj ponownie,
- rozładowany akumulator, jak najszybciej naładuj,
- uważaj na alarm, jeżeli twój akumulator jest już słaby,
- pamiętaj o zgaszeniu wszystkich odbiorników prądu (lampki, radio, światła, czy urządzenia podłączone do gniazda zapalniczki)
Akumulator szanowany na pewno odwdzięczy się za włożone wysiłki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz