ABS jest nie po to, aby zawsze skracać drogę hamowania, ale po
to, aby w trakcie tego manewru łatwo było utrzymać kierunek jazdy. ESP
to rozwinięcie ABS-u - pomaga też podczas pokonywania zakrętów...
Już od dawna niemal wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie są wyposażone w ABS. To niezwykle przydatne urządzenie powinni polubić nawet ci, którzy mają wstręt do wszelkiej elektroniki montowanej w autach.
Na jednej z prezentacji niemieckiej firmy
Continental niedowiarków przekonywano w specyficzny sposób. Na wielkiej
płycie lotniska pokrytej śniegiem wygospodarowano kawałek toru
pokrytego częściowo lodem (aby lewe koła w krytycznym momencie miały
słabą przyczepność), a część fragmentu toru oczyszczono do suchego
asfaltu ? prawe koła auta w krytycznym momencie miały niemal idealną
przyczepność. Chętnych zapraszano do VW Passata fabrycznie wyposażonego w
układ ABS, który jednak uzupełniono o niefabryczny wyłącznik. ?Proszę
jechać i tam, gdzie lód graniczy z asfaltem, zahamować przy 40 km/h??
Padło polecenie? A można szybciej?? Proszę bardzo!
Zachowanie auta łatwo przewidzieć: gdy lewe koła trafią na lód, a prawe
na asfalt, przy hamowaniu ogromna siła zacznie obracać auto w kierunku
zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Jesteśmy przygotowani na reakcję
auta, domyślamy się, co się stanie, pragniemy przechytrzyć fizykę
błyskawiczną kontrą. Najeżdżamy na przeszkodę z prędkością 80 km/h, dotykamy pedału hamulca i auto zaczyna wirować z takim impetem, że o żadnej reakcji kierowcy nie może być mowy!
Na szczęście tak dużych różnic w przyczepności nawierzchni nie
doświadczamy często na drodze. Po chwili tę sąmą próbę pokonujemy z
włączonym ABS-em. Po naciśnięciu hamulca ABS zaczyna klekotać, auto
powolutku zwalnia, a lekkim skrętem kierownicy daje się utrzymać
zaplanowany kierunek jazdy. W aucie z ESP utrzymanie kierunku jest
jeszcze prostsze.
ABS: chroni przy hamowaniu
Podstawowe elementy
układu ABS to elektryczna pompa z układem zaworków, układ
elektroniczny (zintegrowany zwykle z obudową pompy) oraz czujniki
prędkości kół z okablowaniem. Zadaniem ABS-u jest zapobieganie utracie
kontroli nad autem podczas hamowania.
Silnik elektryczny
zapewniający ciśnienie w pompie pracuje przez cały czas podczas pracy
silnika. Układ zaworków w miarę potrzeby odcinający ciśnienie
doprowadzane do zacisku hamulca, gdy podczas hamowania koło zaczyna
obracać się wolniej od pozostałych, a więc gdy traci przyczepność.
Niezależnie obsługiwane są w ten sposób cztery koła samochodu.
Elektronika sterująca reaguje na sygnały płynące z czujników prędkości
kół, odłączając ciśnienie płynące do poszczególnych zacisków
hamulcowych.
ESP: chroni także na zakrętach
Gdy auto nie może w naturalny sposób utrzymać kierunku jazdy (bo np.
jedziemy zbyt szybko na zakręcie), układ może przyhamować jedno
wybrane koło (lub więcej) oraz zmniejszyć moc silnika. ESP to układ
bazujący na elemencie wykonawczym ABS-u, jednak ma dodatkowe czujniki,
m.in. kąta skrętu kierownicy (aby oceniać zamierzenia kierowcy),
czujnik sił odśrodkowych (aby monitorować rzeczywisty ruch auta),
czujniki prędkości kół (aby wykrywać poślizgi).
Wyposażenie auta w ESP nie oznacza dla producenta znacznych kosztów
(bo auto i tak ma już ABS), choć dopłaty do tego układu wielokrotnie
przewyższają wartość dodatkowych części. Warto
jednak za to urządzenie płacić, bo ułatwia ono wszelkie ryzykowne
manewry, jak np. zbyt szybką jazdę na zakrętach lub skręcanie podczas
hamowania. ESP odczytuje też nasze zamiary i niweluje błędy. Np.
gwałtowne odjęcie gazu na zakręcie to komunikat dla układu: kierowca
boi się, trzeba pomóc utrzymać tor zgodny z położeniem kierownicy.
Jak wyłączyć?
ABS to układ działający
stale, niezależnie od woli kierowcy. W żadnym seryjnym samochodzie
wyposażonym w ten układ nie da się go wyłączyć przyciskiem na desce
rozdzielczej.
Nie we wszystkich samochodach ESP daje się
wyłączyć, zaś w tych, które mają na desce rozdzielczej wyłącznik ESP,
wyłączamy je tylko częściowo. Efektem wyłączenia ESP jest tylko to, że przesuwa się granica
interwencji układu? niewielkie uślizgi są ignorowane, ale przy
większych działa on tak, jak zwykle. Dzięki temu nie czujemy często
brutalnych reakcji elektroniki, ale i tak czuwa ona, aby działać w
ostateczności. Jednak w takiej sytuacji o ćwiczeniu jazdy w poślizgu
możemy zapomnieć. Bardzo często po wyłączeniu ESP pozostaje aktywna
kontrola trakcji (czyli redukowanie poślizgu podczas przyspieszania) i
zawsze ABS.
W samochodach
z ESP nigdy na drodze nie próbujmy kontrować poślizgów kierownicą i
jechać techniką rajdową. Kontrę (kierownica w prawo) na zakręcie w lewo
układ zinterpretuje jako zamiar jazdy w prawo, przez co wylądujemy w
rowie! Nie zalecamy też wyłączania ESP. W większości trudnych sytuacji
naprawdę pomaga!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz