Nieubłaganie zbliża się zima, pora roku niezbyt lubiana przez
kierowców. warto przypomnieć sobie kilka praktycznych rad dotyczących
techniki jazdy na śliskiej nawierzchni. Być może ich zastosowanie
pozwoli uniknąć paru stłuczek, a może nawet uchroni nas przed groźnym w
skutkach wypadkiem.
Podstawowa zasada to zmniejszenie prędkości i zwiększenie odstępu
od poprzedzającego nas pojazdu. Wiadomo, na śniegu czy lodzie droga
hamownia wydłuża się znacznie. Całkowita droga hamowania dla prędkości
50 km/h na ubitym śniegu samochodu z oponami zimowymi wynosi ok. 25m.
Jeżeli jedziemy samochodem z oponami letnimi to droga hamowania jest
prawie dwukrotnie dłuższa(ok.48m)! Musimy więc zachować bezpieczny
odstęp. Jadąc samochodem bez ABS-u hamujemy pulsacyjne czyli szybko
naciskając i puszczając pedał hamulca. W samochodzie z ABS-em mocno
naciskamy pedał hamulca i nie puszczamy pomimo charakterystycznej
"tarki".
Oczywiście musimy wymienić opony na zimowe. Jest
rzeczą niewyobrażalną i za skrajnie nieodpowiedzialnego uważam
kierowcę, który zimą jeździ na letnich oponach. Znana powszechnie
prawda mówi, że najgorsze opony zimowe są lepsze od najlepszych opon
letnich. Kierowca jadący zima samochodem z letnimi oponami jest
poważnym zagrożeniem dla innych użytkowników dróg, ponieważ dużo
trudniej jest mu zapanować nad autem.
Jak pokonywać zakręty?
Zbliżając się do zakrętu odpowiednio wcześnie i płynnie zmniejszamy
prędkość. Nie należy jechać na luzie. Redukujemy bieg tak, aby po
wyjściu z zakrętu mieć włączony właściwy bieg i obie ręce na kierownicy.
Tor jazdy dobieramy bez gwałtownych ruchów kierownicą. Gazu dodajemy
dopiero po wyjściu z zakrętu i całkowitym wyprostowaniu kół.
Wyprzedzanie.
Manewr wyprzedzania zimą wykonujemy dużo płynniej i spokojniej niż
latem. Nie jedziemy zbyt blisko za poprzedzającym nas pojazdem, aby mieć
lepszą widoczność i dopiero po upewnieniu się, że mamy dość miejsca i
wolny przeciwległy pas ruchu rozpoczynamy manewr wyprzedzania.
Następnie ostrożnie wyjeżdżamy zza pojazdu, aby nie zerwać przyczepności
kół. Po wyprzedzeniu musimy odjechać na odpowiednią odległość i
delikatnie wrócić na swój pas ruchu. Uważajmy, aby nie spowodować
zajechania drogi wyprzedzanemu pojazdowi. Należy również uważać na
koleiny, które tworzą się w zimie i które mogą spowodować poślizg.
Najlepszy samochód z najlepszymi systemami nie zastąpi kierowcy. Pamiętajmy o tym.
Szerokiej drogi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz