Ograniczenie wolności czy metoda na dyscyplinowanie
nieodpowiedzialnych kierowców ? Czym tak naprawdę są obowiązkowe badania
techniczne czy są takie ważne?
Żyjemy w wolnym kraju, więc nie powinniśmy być zmuszani do dbania o
własne bezpieczeństwo bardziej niż tego chcemy - to zdanie wielu
przeciwników corocznego, obowiązkowego badania technicznego pojazdów. Co
prawda tej opinii nie można zarzucić pewnego sensu, ale liczby
udowadniają, że mimo wszystko taki obowiązek to dobry pomysł. W ciągu
ostatnich trzech lat o blisko połowę wzrosła liczba zatrzymanych przez
policjantów dowodów rejestracyjnych z powodu braku ważnego badania
technicznego. Statystycznie funkcjonariusze zatrzymują takiego kierowcę
co 3 minuty.
Wg danych Komendy Głównej Policji, tylko w pierwszej połowie roku
2011 zatrzymano ponad 70 tyś dowodów rejestracyjnych, co przy zachowaniu
tej tendencji do końca roku będzie oznaczać dalszy wzrost ich liczby o 3
proc. w stosunku do 2010 r. W przeliczeniu na park pojazdów jeżdżących
po polskich drogach oznacza to, że w 7 przypadkach na 1000 (już blisko 1
procent) kierujący prowadzili pojazdy z nie potwierdzonym stanem
technicznym. Dla porównania w 2010 roku zły stan techniczny był
przyczyną 66 wypadków. Czy liczba ta rzeczywiście powinna być tak
niewielka?
Obowiązkowe badania techniczne przeprowadzane co roku dla samochodów
pięcioletnich i starszych - nie jest tylko uciążliwą formalnością -
badanie techniczne ma kapitalne znaczenie - uważa Maciej Wisławski,
pilot rajdowy, który wraz z Krzysztofem Hołowczycem wywalczył
mistrzostwo Europy - Stacje kontroli pojazdów są tym sitem, które ma
oddzielić auta sprawne od tych, które wymagają naprawy. Owszem,
największy wpływ na bezpieczeństwo mają umiejętności kierowcy. Jednak
stan techniczny samochodu jest zaraz po tym sprawą o największym
znaczeniu. Człowiek i maszyna, wyszkolenie kierowcy i stan samochodu, to
składa się na bezpieczeństwo - dodaje Maciej Wisławski.
O tym, jak ważny jest stan każdego podzespołu, który ma istotny wpływ
na bezpieczeństwo - układu kierowniczego zawieszenia, amortyzatorów -
przekonujemy się dopiero wówczas, gdy na drodze dzieje się coś
niespodziewanego.
Celem okresowych badań technicznych jest przeanalizowanie elementów
które się systematycznie zużywają np takich zespołów jak układ hamulcowy
czy zawieszenie często bywa przez korzystającego z pojazdu
niedostrzegane.
Pogorszenie się parametrów pracy amortyzatorów, utrata prawidłowej
geometrii zawieszenia, zwiększające się luzy w układzie kierowniczym,
nierównomierna praca hamulców - w codziennej eksploatacji można się do
tych niedogodności przyzwyczaić. Do każdej z tych usterek można się
przyzwyczaić i bez problemu można używać pojazdu, aczkolwiek gdy na
drodze dojdzie do nieprzewidzianej sytuacji skutki mogą być
katastrofalne.
Kara za zatrzymanie dowodu rejestracyjnego z powodu braku badań
technicznych wynosi 50zł, dla porównania najniższy mandat za
przekroczenie prędkości wynosi 100zł. Bardzo niski mandat za brak badań
niewątpliwie jest jednym z większych powodów niestosowania się do tych
reguł przez kierowców. Dodatkową uciążliwością jest zatrzymanie
dowodu rejestracyjnego i strata czasu spowodowana dodatkową wizytą w
urzędzie po odbiór dokumentu. Mandat ma tylko funkcję dodatkowego
przypomnienia, żeby na przyszłość sprawdzać dowód rejestracyjny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz