Ostatnio coraz częściej na ulicach większych miast można
zauważyć osoby poruszające się na skuterach czy innych jednośladach.
Motocykle stają się coraz powszechniejszych środkiem transportu.
Dlaczego tak się dzieje?
Większość z nas słyszało opinie na temat motocyklistów. Dawcy
organów, wariaci, ścigający się młodzi ludzie… ale czy to prawda? Nie.
Zdarzają się oczywiście wariaci na motocyklach, tak jak w każdym
społeczeństwie. Jednak zdecydowana większość osób jeżdżących na
motocyklach to ludzie pragnący poczuć podczas jazdy „wiatr we włosach”,
chcący taniej i sprawniej poruszać się w korkach większych miast. W
szkołach nauki jazdy i ośrodkach egzaminacyjnych częściej spotyka się
kobiety oraz osoby po 40 roku życia, biznesmenów, ojców rodzin,
zwyczajnych ludzi.
Każdy z motocyklistów stoi albo stał kiedyś przed wyborem pierwszego
jednośladu. To trudny wybór, należy się poważnie zastanowić nad typem
motoru. W wyborze może pomóc katalog motocykli
gdzie znajdują się dane techniczne, zdjęcia, instrukcje serwisowe
motocykli produkowanych od 1970 roku. Warto przeanalizować swoje
oczekiwania w stosunku sprzętu. Opinie użytkowników oraz oceny
poszczególnych podzespołów pozwalają podjąć decyzę. Dla osób nie
posiadających prawa jazdy polecam skutery do pojemności silnika 50ccm, na które nie trzeba mieć uprawnień takich jak prawo jazdy.
Ubiór motocyklisty
Gdy już upatrzyliśmy sobie interesujący motor lub skuter warto
zastanowić nad ubiorem i sposobem jazdy. Zacznijmy od bezpiecznego
ubioru. Podstawowym i obowiązkowym elementem jest oczywiście kask.
Niezależnie od jakości wykonania kasku, bardzo ważne jest poprawne
zapięcie go. Niezapięcie kasku może być bardziej niebezpieczne niż jego
brak, dzieje się tak ponieważ źle zapięty kask przy wywrotce bardzo
łatwo może się zsunąć z głowy nie dając ochrony. Jakość kasku również ma
znaczenie, warto wybierać kaski z atestem, testowane i sprawdzone przez
użytkowników. Kurtka motocyklowa może być wykonana ze skóry lub
sztucznych materiałów, tutaj nie chciałbym porównywać, ponieważ oba te
materiały mają swoje dobre strony. Ważne, żeby posiadała wzmocnienia na
łokciach, podszewkę. Przy jeździe motocyklem przy 60km/h inaczej
odczuwamy temperaturę, ważne żeby chronić szyję i nerki. Akcesoria motocyklowe znacznie poprawiają komfort jazdy i bezpieczeństwo.
Bezpieczeństwo jazdy
Jak jeździć, żeby nie zrobić sobie krzywdy? To jest bardzo częste
pytanie początkującego motocyklisty. Doświadczenie przychodzi z czasem,
jednak na początku przygody warto pamiętać o kilku podstawowych
zasadach:
* Prędkość dostosować do warunków i doświadczenia
* Uważać na
nawierzchnie po której jeździmy (uważnie korzystać z pasów jezdni
przeznaczonych dla tramwajów, autobusów, wyłączonych z ruchy, gdyż
znajduje się na nich dużo drobinek piasku i brudu co znacznie pogarsza
przyczepność)
*Zwalniać przed zakrętami a nie na nich
* Hamować
przednim hamulcem, początkujący motocykliści mylnie sądzą, że używanie
głównie tylnego hamulca pozwala szybciej się zatrzymać.
* Obserwować otoczenie drogi, piesi, inne samochody, zwierzęta to wielkie zagrożenie.
Zapraszam wszystkich do przesiadania się na motocykle, uważajcie na
siebie. Bezpieczeństwo przede wszystkim. Bezpieczna jazda oznacza, że
kierujący panuje nad motocyklem a nie odwrotnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz